איך לבחור בית השקעות?

חברת Together השקעות המונים - אתר לגיוס כספים באמצעות מימון המונים - טוגדר

מי מאתנו שחי את עולם ההשקעות – יודע שמעטים הגופים שיודעים לייצר בעקביות רווחים לטווח קצר. זה לא שהדבר בלתי אפשרי לקצור רווחים נאים בטווח זמן קצר אלא שרוב מכריע של בתי ההשקעות זה לא יקרה תדיר. בוודאי ובוודאי נכונים דברים אלו בתקופה זו שבה אין שפע של הזדמנויות ואיתור מניות זולות הפך למשימה קשה ביותר.

יוצא איפוא שבתי ההשקעות מתמקדים בהשקעות ארוכות טווח וכך בדיוק עלינו למדוד את בתי ההשקעות. אלא שהמרדף אחרי התשואות אינו העיניין הבלעדי שאותו חשוב נבחן. חשוב לבחור בבית השקעות שמנהל את כספינו באופן חכם ויעיל תוך מינימום סיכונים ומקסימום תשואה ויודע לעשות זאת עם מינימום של הוצאות עבורנו ומינימום של דמי ניהול עבורנו.

כשבאים לבחור בית השקעות עלינו להתחשב במספר רב של גורמים. עלינו לבחור מנהל תיק השקעות שיהיה בעל מיומניות רבות, ותיק ובעל ניסיון, וכמובן אמין וישר ומפוקח ע”י הגורמים הרלוונטיים. איך עושים זאת ובוחרים בית השקעות איכותי? 

ניתן לומר שכמשקיעים נבחר בתי השקעות ע”פ 5 הקריטריונים הבאים:

  1. גובה התשואה שבית ההשקעות מייצר עבורנו בטווח הרחוק. 
  2. נבחן היטב כמה הוא (בית ההשקעות / מנהל) מסתכן ע”מ להשיג את התשואה.
  3. כמה עולה לנו (עמלות ודמי ניהול) ע”מ להנות מאותה תשואה
  4. איכות שירות הלקוחות שנזדקק לו מפעם לפעם
  5. מידת ההתאמה של ההשקעה לצרכים האישיים שלנו

נתחיל דווקא בשאלה איך בדיוק ניתן למדוד את היחס שבין סיכון לתשואה? הכירו את מדד שארפ !

מדד שארפ הוא מדד המשמש כדי לאפיין עד כמה התשואה של נכס מפצה את המשקיע על הסיכון שהוא לוקח. כאשר משווים שני נכסים, הנכס בעל מדד שארפ הגבוה יותר נותן תשואה גבוהה יותר באותה רמת סיכון. לחלופין ניתן גם לומר שהנכס נותן אותה תשואה אך בסיכון נמוך יותר. על כן מומלץ למשקיעים לבחור השקעות בעלות מדד שארפ גבוה יותר.

דמי ניהול – נושא זה הינו טריקי ומורכב. ברור לכולנו שדמי הניהול הינם נגזרת של איכות מנהלי ההשקעות שבחרנו, של גודל הקרן המנוהלת, של אופי הקרן ושל סוג הנכנסים המוחזקים בה ומיקומם הגיאוגרפי. 

ככל שנבחר בקרן גדולה יותר כך מנהלי הקרן יכולים (לכאורה) להסתפק בדמי ניהול מופחתים יותר שכן דמי הניהול הם נגזרת באחוזים מגודל הקרן. אך האם קרן גדולה יכולה להניב לנו תשואות גבוהות בטווח הרחוק? נאמר בזהירות הנדרשת שהתשובה לכך היא “לא בטוח”. השוק הישראלי הוא שוק קטן יחסית וככל שקרן מסוימת מנהל סכומים גדולים מידי הסיכוי שלה להניב תשואות מרשימות קטן. אם כן, ניתן לנהל את הכסף בחו”ל אך כאן נשאלת השאלה האם למנהל הכספים שלנו אכן יש יתרון כלשהו בזירות רחוקות ופחות מוכרות? האם יש לו את הידע והכישורים הנדרשים לנהל כספים בחו”ל? האם הוא יוכל להיפגש עם מנכ”לים של חברות זרות באופן כזה ובתדירות כזו ע”מ שיצבור מספיק ידע שיקנה לו את היתרון המיוחל להשגת תשואות עודפות?

קרנות השקעות קטנות הן “קלות” יותר, זריזות יותר וגמישות יותר מבחינה מחשבתית. הרבה יותר קל לחסל פוזיציה של מיליון דולר בשוק המקומי הקטן שלנו מאשר לחסל פוזיציה של מילארד דולר. יוצא איפוא שבית השקעות קטן ואיכותי עדיף ברוב המקרים על בית השקעות גדול ומסורבל.

גמישות מחשבתית – ידוע שכדי לשרוד צריכים לא בהכרח להיות החזקים ביותר אלא דווקא אלו שמסוגלים להשתנות ולהתאים את עצמו לתנאים המשתנים. בשוק ההון כמו (אולי רק) בשוק ההון התנאים משתנים כל הזמן אבל השינויים שחלים בשני העשורים האחרונים הם מרחיקי לכת. מספיק שנבין ששוק ההון הפך בעשורים האחרונים לדיגיטלי, לאחר מכן איפשר מסחר מכל מקום שבו יש טלפון, אח”כ מכל מקום שבו יש אינטרנט, לאחר מכן נכנסו לשוק מחשבים ורובוטים שהפכו את המסחר לרווי באלגוריתמים ומחשבי על, לאחר מכן השווקים בעולם נכנסו לעידן חדש של ריבית אפסית ארוכת טווח שהאיצה את עליית מחירי הנכסים והקשתה מאוד באיתור נכסים זולים והזדמנויות ועוד… השינויים האלו מאלצים בתי השקעות להיות מאוד יצירתיים וגמישים מחשבתית. מי שלא עושה כן הופך להיות עוד אחד מבין רבים.

חברת “טוגדר השקעות” גילתה לצד ניסיון רב והתשואות הפנומנליות גם את הגמישות המחשבתית והיצירתיות הנדרשים בעת הזו כשפתחה לציבור לקוחותיה את האפשרות להשקיע במיזמים חדשניים ופורצי דרך ולצד זאת את האפשרות להשקיע בחברות מבוססות וגדולות (“יוניקורנים”). 

טוגדר השקעות, איך לבחור בית השקעות, השקעות לטווח רחוק.

תגיות: בית השקעות, איך לבחור בית השקעות, השקעות לטווח רחוק, השקעות אלטרנטיביות, טוגדר השקעות